Az Audi új, teljesen elektromos E5 Sportbackje kínában 235 900 jüanért, vagyis körülbelül 11,5 millió forintért kapható. Ez egy Toyota‑kategóriás árszint, miközben prémium márkáról van szó. De vajon mit kapni ezért a pénzért?
Jól felszerelt, erős és tágas
Az alapváltozatban 76 kWh‑s akkumulátor, 295 lóerős hátsó motor és 618 km‑es hatótáv található, ami már önmagában kiemelkedő. A magasabb felszereltségi szintek ennél is többet tudnak, akár 776 lóerős hajtásláncot, körbefutó digitális műszerfalat, Alcantara‑bőr kombinációjú utasteret és olyan extrákat, amelyek Európában csak jóval drágább modellekben elérhetők. Nem csoda, hogy a premier után fél órán belül tízezer előrendelés érkezett.

Nem csak az olcsó munkaerő számít
Sokan gondolhatnák, hogy az alacsony ár a kínai munkaerőköltségnek köszönhető, ám a gyártási költségekben a bérek csak körülbelül 10 százalékot tesznek ki. A jelentős árkülönbség oka inkább az, hogy:
-
Kínában olcsóbbak az akkumulátorok és az energia,
-
a helyi gyártás hatékonyabb, rövidebb ellátási láncokkal,
-
és kedvezőbb az adózás: míg Németországban 19 százalékos az ÁFA, Kínában az autókat 10 százalékos adó terheli, egyes EV‑knél pedig null.
-
Emellett a kínai gyártók jóval kisebb nyereséghatárral is megelégszenek.
Ezek összeadódva akár 50% differenciát is kiadhatnak egy hasonló, európai autó árához képest.

Miközben Kínában rekordokat döntögetnek az előrendelések, Németország autóipara nehéz időket él. Az Audi 7 500 munkahely megszüntetését tervezi 2029‑ig, a Mercedes nagy átszervezéseken dolgozik, a Porsche visszafogja elektromos programját, és még a BMW is leépítéseket hajt végre. Egy friss elemzés szerint 2024‑ben több mint 50 000 munkahely tűnt el az ágazatból Európában.

„Kína‑stratégia” nélkül nincs jövő
Ferdinand Dudenhöffer iparági szakértő szerint az Audi döntése, hogy Kínában egy új márkanév alatt értékesít, bátor lépés, amely a BMW‑t és a Mercedest is nyomás alá helyezi. Arra figyelmeztet, ha a kínai árnyomás eléri Európát, a német márkáknak reagálniuk kell. Szerinte az autókat a vevők igényeire szabott árral és költséggel kell fejleszteni. „Kína nélkül az Audi, a BMW és a Mercedes, sőt maga Németország is elveszítheti autóipari vezető szerepét”– teszi hozzá.






