Elektromosként térhet vissza a Subaru BRZ

Bár az utóbbi időben Subaru elsősorban elektromos szabadidő-autóira koncentrált, a jelek szerint a japán márka sportos vonalát sem kívánja teljesen elengedni. Az egyre szigorúbb európai kibocsátási szabályok miatt évekkel ezelőtt száműzött BRZ neve újra felmerült, csakhogy most egy teljesen elektromos hajtáslánccal térhet vissza, és új esélyt kaphat az öreg kontinensen is.

A BRZ első generációja 2011-ben mutatkozott be, majd 2020-ban jött a második széria, mindkettő hagyományos boxermotorral, közös Toyota fejlesztésként, elektromos támogatás nélkül. Az emissziós előírások szorításában azonban Európában egyre nehezebbé vált forgalmazni a modellt, a jelenlegi BRZ pedig már csak korlátozott példányszámban, speciális szériák révén jutott el néhány nyugat-európai piacra. Ez azonban változhat, ha a Subaru valóban életre hívja az új, villanyhajtású sportkupét.

A gyártó európai részlegének vezetője, David Dello Stritto az Autocar kérdésére elmondta: egy teljesen elektromos BRZ valóban napirenden van, és visszahozhatja a márkát a sportautók szegmensébe. Bár elsődleges céljuk jelenleg az olyan elektromos SUV-k piaci bevezetése, mint az Uncharted vagy az új Solterra, Stritto szerint a sportos modellek fejlesztése sem került le a napirendről.

A Subaru STI jövőjét is a villanyhajtás felé képzeli el a márka. A teljesítmény, az összkerékhajtás és az emissziómentesség kombinációját látják a fejlődés útjának, amely új sportos modellek alapja lehet – jelentette ki korábban Stritto. Ezzel párhuzamosan Inoue Masahiko, a Subaru globális elektromos projektjeinek vezetője megerősítette, hogy a BRZ és a Toyota GR86 közös villanyosítása is napirenden volt, ám végül úgy döntöttek, hogy jelenleg nem kínál kellő előnyt egyik félnek sem. Ennek ellenére az együttműködés továbbra is fennáll.

A villanyos BRZ-ről még nincs hivatalos döntés, de a 2023-as Subaru Sport Mobility Concept jól mutatja, milyen irányba gondolkodnak. A futurisztikus külsejű, kétajtós kupé nemcsak stílusában emlékeztet a BRZ-re, hanem koncepciójában is megfelel a mostani fejleményeknek: magasabb építés, összkerékhajtás és tisztán elektromos üzem. Bár műszaki részleteket nem árultak el, a Subaru jelenlegi elektromos platformjai akár 377 lóerős teljesítményre is képesek , ami már egy kicsit visszafogottabb tömeggel önmagában elég lenne egy komoly élményautóhoz.

Hibrid változatra ugyanakkor nem érdemes számítani. Masahiko elmondta, hogy a jelenlegi BRZ konstrukciója nem teszi lehetővé a hibrid rendszer beépítését, így sokkal célszerűbb lenne egy új alapokra helyezett, dedikált villanyautót tervezni. Ami pedig a jelenlegi BRZ-k európai forgalmazását illeti: a néhány száz példányos Final Edition és Touge Edition korábban még belefért, de hosszabb távon a belső égésű motorral szerelt BRZ nem életképes ezen a piacon. Kérdés, hogy az új BRZ, ha valóban megszületik, továbbra is megosztja-e majd alapjait a Toyota következő sportkupéjával. Japánból származó hírek szerint a GR86 utódja már teljes mértékben házon belül, a Toyota saját fejlesztéseként készül, és marad a klasszikus receptnél: belső égésű motor elöl, hátsókerék-hajtás hátul.

Oszd meg a cikket