Vannak furcsa autók, és vannak nagyon furcsa autók. A Cyclops II pedig valahol a kettő között ugrálva neveti ki az egész autóipart. Ez az apró, de imádnivalóan szürreális négykerekű eredetileg egy viccnek indult: 1957-ben Stan Mott karikaturista rajzolta meg a Road & Track magazinban, csupán egy szatirikus poén kedvéért. De ahogy az lenni szokott, a jó poénokból néha igazi legendák születnek, így lett a Cyclopsból hús-vér (pontosabban acél és alumínium) valóság. Azóta néhány bátor építő több replikát is készített, mindegyik megőrizve a Cyclops elborult, mégis szerethető karakterét.
És most, szeptember 21-én az egyik példány kalapács alá kerül egy Mecum-aukción, Larry Klairmont különleges gyűjteményéből. Ez a konkrét Cyclops II ráadásul különlegesebb a többinél. A karosszéria alsó része szmokingfeketében, a felső hófehérben tündököl, körben piros csík fut végig, az orrán pedig ott feszít egy hatalmas piros csokornyakkendő. És mintha mindez nem lenne elég, a tetején egy cilinder is helyet kapott, amiből egy nyuszi mászik elő. Ha egy autó képes lenne színpadra állni bűvészmutatványokat előadni, ez a darab biztosan megtenné.
A Cyclops II annyira kicsi, hogy még egy BMW Isetta is óriásnak tűnik mellette. A miniatűr kerekek és a fehér kerékburkolatok olyan hatást keltenek, mintha egy játékbolt kirakatából lépett volna ki az autó. És mégis, minden apró részlete működik: két ember (aki nem riad vissza a felhúzott térdek és összefeszített vállak érzésétől) beülhet, és elindulhat a világ meghódítására. Persze, nem gyorsan, hanem csak szépen lassan megfontoltan.
A motorháztető alatt ugyanis egy 6,5 lóerős, lánchajtású, egyhengeres Briggs & Stratton motor dolgozik. Az eredeti Cyclops II elvileg elérte a 32 km/órát, de a kalap és a csokornyakkendő valószínűleg kicsit rontja az aerodinamikát, így a tempó ebben az esetben visszafogottabb.
A Mecum szerint a Cyclops II csupán 132 cm magas, 122 cm hosszú és mindössze 96 cm széles. És mégis: ez az apróság már megjárta a Rallye Monte Carlót és a Watkins Glen-i F1-futamot is, ahol minden bizonnyal többen járták körül, mint a kőkemény versenyautókat.
Szeptemberben közel 300 autó kerül kalapács alá Larry Klairmont híres kollekciójából, de a Cyclops II kétségtelenül a legnagyobb sztár. Ez az autó nem a teljesítményről szól, hanem arról, hogy az autózás lehet játék, művészet és színtiszta öröm. Egy biztos: aki megszerzi, az nemcsak egy ritka gyűjtői darabot, hanem egy valódi beszédtémát is hazavisz.











