Madrid környékén hajtottuk meg a Toyota két legújabb elektromos modelljének prototípusait. A bZ4X megújult, az Urban Cruiser betoppant: beszámolunk a tapasztalatokról.
Szerző: Pere László
bZ4X
A Toyota egy rendezvényre fűzte fel két teljesen elektromos autójának bemutatását, kezdjük a nagytestűvel. Megosztó modell volt megjelenésekor a bZ4X, nem tűnt átgondolt villanymegoldásnak, kellett neki a ráncfelvarrás nagyon. Mit ígér a változás? Nagyobb akkumulátorokat, jobb légellenállást és új belteret. Kívül apróságok módosultak, az autó karaktere jottányit sem változott: Toyota look az orron, simább, elegánsabb formák.
Érzékeny területre érve, büszkén feszül a maximálisan elérhető 570 (73,1 kWh) kilométeres hatótáv a nagyobb akkuval, ez már valóban becsületes érték egy ekkora autótól. Emeltek a maximális töltési teljesítményen, 150 kilowattal lehet megnyomni az akksit, így 10-ről 80 százalékra 30 perc alatt lehet feltölteni.
A kétmotoros, összkerekes csúcsmodell 343 lóerőt tud, 440 nM-es nyomatékkal. Az üresen két tonna feletti bódé kéri is az akaratot, megszoktuk már ezeket a számokat utcai villanyautókban. Átülve az erősebből a gyengébbe (167 lóerő), érezhető a húzóerő hiánya. Nem rossz, arrébb lehet vele állni, de két tonna, az két tonna.
Közúton továbbra is jól mozog a bZ4X (ezért a névért valakit megdicsértek?), a tesztprogram kiemelt része volt egy hevenyészett pályanap, ahol időre kellett teljesíteni feladatokat. Gyorsítás, szűk kanyarokban fordulózás, csúszkálás, úgynevezett nyektetés. Sok minden eszembe jutna ezzel az autóval, de ezek közül igazából egyik sem. Gyorsul, darál, indul, megáll, de a potenciális vásárlók ezek közül nem sok eséllyel választanak majd tevékenységet a nagytestű villany-SUV vezetőüléséből.
A beltér változása hozott némi harmóniát, a dupla induktív telefontartók fűtik az aktuális hevületet: ha utasunk is van, akkor egyszerre négy képernyőt figyelhetünk. A központi konzol és a vezető kijelzője is előnyére változott, a szent READY felirat mögötti zöld LED továbbra is megnyugtató bizalmat sugároz.
Amikor a sajtótájékoztatón megkérdeztem, hogy az alvázat, a padlót áttervezték-e, akkor az igen válasz nem a hátsó lábtérre vonatkozott. Ott nincs változás, a nyakunkban van a térdünk, ez megszokást igényel. Nyilván ott figyelnek az akkumulátorok, ahol a csülkeinknek kellene pihenniük, ezt nyilván nem könnyű átrajzolni. Az anyaghasználat toyotásan jó, mindenhez jó hozzáérni, a belső tér színei nem löktek hanyatt, de ennél a márkánál ez nem is szokott így lenni.
Tagadhatatlanul jobb és formásabb autó lett az új bZ4X, várjuk a következő modellfrissítést.
Urban Cruiser
A Toyota villanyautós törekvései szerteágazó forrásokra telepednek. Kishaszon vonalon Stellantis, az Urban Cruiser esetében Suzuki partnerség van a háttérben. A Vitara legújabb, tisztán elektromos modellje bitang jó autó, sok dolgot nem is kellett csiszolni rajta. Eleje, hátulja megkapta az aktuális Toyota arcot és feneket: nagyon jól néz ki ez a verzió is.
Ahogy a korábbi Vitara tesztünkben írtuk, hozsanna a fizikai gomboknak, a józan vonalaknak, a pazar vezetési pozíciónak. Az autó formája kívül-belül friss, arányos, modern és pont annyira dekadens, hogy kortól és nemtől függetlenül rákívánjon bárki.
A Toyota viszont bevállalósabb, mint a Suzuki, nem zárt tesztpályára küldött minket, hanem kizavart az újságírókat egy becsületes próbakörre Madrid környékén, ahol olyan földutas szakaszt tervezett be, hogy a földrengés szaggatta tájra érve, majdnem azt hittem, hogy eltévedtünk. Patakon átkelés, meredek dűlőút, gödrök, árkok mutatták meg a kis Urban Cruiser erényét: ezzel szinte lehetetlen elakadni.
Kétféle elsőkerekes, és egy összkerekes változatban érhető el a kis városi terepjáró. Az alapváltozat 144 lóerős, azt egy 174 lóerős követi, az összkerekes csúcsmodell 184 lóerővel kecsegtet. Az elsőkerekesek nyomatéka 193 Nm, az összkerekesé 307 Nm. A legkisebb elérhető akku 49 kWh-s, az erősebb modellekhez 61 kWh-s jár. Kell is akku, meg motorteljesítmény: a kétkerékhajtású Urban Cruiser 1,7 tonnás, az összkerekes 1,9.
Négyszáz kilométer körül alakul a hatótáv, a töltési sebesség egyelőre karcsú. 10-ről 80 százalékra tölteni 45 perc alatt lehet.
Az új Urban Cruiser azt adja, amit ígér, csinos, modern és nem kell a lába elé néznie, ha letér az útról. Ha választanom kellene a két típus közül, egyértelműen a kisebbiket vinném haza.