A Toyota nem elégszik meg azzal, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártója legyen – most a prémium és a luxus kategóriában is új szintet akar teremteni. A japán óriás friss stratégiája szerint a Century önálló, exkluzív márkává válik, míg a Lexus nagyobb szabadságot kap az innovációban és a dizájnban. A cél: világosan elválasztani a „magas minőségű” és a „csúcsluxus” fogalmát egymástól.
A Century felemelkedése: a Lexus fölé pozícionált csúcsmárka
A Century eddig egy különleges, de szinte kizárólag Japánban ismert modell volt – az uralkodó család, a miniszterelnök és a legnagyobb vállalatvezetők autója. Most viszont a Toyota új korszakot nyit, a Century önálló márkává válik, amely a Lexus fölött helyezkedik el a vállalat hierarchiájában.
A Toyota vezetői szerint a Century „nem egy újabb prémium autó” lesz, hanem egy igazi japán luxusmárka, amely a hagyományokat, a kézműves minőséget és a modern technológiát ötvözi. Az új mottó is ezt tükrözi: „One of One – One in this world, from this country” – azaz „egyetlen a világon, ebből az országból”.
Lexus: merészebb, kreatívabb, szabadabb
Miközben a Century a kifinomult exkluzivitást testesíti meg, a Lexus továbbra is a prémium szegmens zászlóvivője marad – de új szerepben. A márka nagyobb alkotói szabadságot kap, hogy merészebb dizájnokat, formabontó koncepciókat és kísérleti modelleket mutasson be.
A Lexus új szlogenje – „Discover – We don’t copy anyone else” – jól mutatja, milyen irányba tartanak, nem a hagyományos luxuslimuzinokat akarják másolni, hanem újradefiniálni, mit jelent ma prémiumautót vezetni.
A Toyota hamarosan több új tanulmányautót is bemutat, amelyek betekintést adnak abba, merre tartanak a márkák. A Century esetében a „One of One Concept” már előrevetíti a jövőt, egy olyan modellről van szó, amely limuzin, SUV és egyterű stílusjegyeket egyesít, és teljesen egyedi, kézzel készített megoldásokkal érkezik.
A Lexus közben egy forradalmi, elektromos, háromsoros, hatkerekű „LS Concept” minivan prototípuson dolgozik, amely akár a jelenlegi LS luxuslimuzin utódja is lehet. A cél, hogy a luxus fogalma ne egyetlen formához – a limuzinhoz – kötődjön, hanem egy életérzéshez.
A Toyota új struktúrája a svájci óragyártás logikáját követi: több márka, egy gyökér, de jól elkülönített célcsoportokkal.
-
Toyota: a megbízható, tömegpiaci márka.
-
Lexus: a prémium kategória, ahol az innováció és a formai szabadság dominál.
-
Century: a japán luxus csúcsa, amelyből csak kevesen részesülhetnek.
Ez a stratégia ugyanakkor komoly kihívásokat is rejt. Például hogyan különül majd el a legdrágább Lexus a belépő Century-től? Hogyan válhat a Century globálisan is ismert márkává, ha eddig szinte kizárólag Japánban volt elérhető? A válaszokat a következő évek fejlesztései adják meg.






